Dredsen 2022

Dresden september 2022

Onsdag den 21. kl.07.00 mødtes 40 rejseklare personer med  guiden Christel ved trappen til perron 5-6 på Hovedbanegården. Med alle vel ombord på toget til Hamborg gik turen over begge broer og gennem Tyskland. Vores første togskifte til hurtigtoget mod Prag med afstigning i Dresden, var der lige tid til at købe lidt mad og drikke til turen. Da vi ankom holdt bussen udenfor banegården klar til at køre mod hotel Leonardo, hvor vi efter indkvartering spiste aftensmad og gik forholdsvis tidligt til ro ovenpå en lang dag.

Torsdag startede 09.00 hvor vi skulle på byrundtur i Dresden. Vi gik først til Zwinger, der er en stor have omgivet af tre bygninger med tårne på hjørnerne. De blev opført af kurfyrste August den Stærke som orangerier og til underholdning og selskaber. Senere blev der bygget yderligere en bygning så haven blev indrammet. Vi gik igennem denne og kom ud på Neumarkt hvor den ene smukke bygning efter den anden lå.

De fleste bygget i August den Stærkes tid. Vi gik mod centrum og nåede Frauenkirsche ,der som den sidste var færdigrestaureret i 2005. Her overværede vi en orgelkoncert i det fantastiske kirkerum. Herefter var vi på egen hånd. Om aftenen havde Vibeke arrangeret fællesspisning, for dem der havde lyst i tårnet på en gammel tobaksfabrik, der var blevet forvandlet til en flot moske.

Fredag kl.09.00 kørte bussen mod Lübbenau i Spreewald, hvor vi skulle ud at sejle med pramme på kanalerne. Al trafik indenfor området foregik med pramme hvor nogle kunne laste en bil eller alle former for gods, da der kun var adgang til nogle af øerne i systemet via gangbroer. En meget fortællende bådfører fik os fremad ved hjælp af en lang stage. Vi gjorde holdt ved frilandsmuseet hvor vi spiste frokost og derefter fortsatte turen tilbage til udgangspunktet. Det var en skøn tur med ren natur, gamle huse og ro under bladhanget. Om aftenen havde Vibeke og Karin arrangeret fællesspisning på Landdagen i Dresden og mange deltog.

Lørdag var der afgang fra hotellet 09.00 hvor vi spadserede til Terrassenufer hvorfra vi skulle sejle med Sächsische Dampfschifffahrt ned ad Elben til Pillnitz. Her gik vi i land for at se barokslottet med den smukke have og flere forskellige udstillinger samt fik lidt frokost. Efter et par timer på egen hånd, steg vi atter ombord og sejlede retur til Dresden, hvor vi havde mulighed for at se noget mere af byen, inden vi alle mødtes til den sidste fællesspisning i en Biergarten nær hotellet. Da vi kom tilbage til hotellet var der mange som blev i foyeren for at få en lille farveldrink.

Søndag 09.30 var der efter udtjekning afgang med bus til Dresden Hovedbanegård, her var der tid til at få købt proviant til den første del af hjemrejsen. Efter ca. 4 timer var vi i Hamborg og her var der tid til en kop kaffe og at handle lidt inden vi steg på toget til København. Vi sagde farvel til Christel i Kolding og var i København ca. 21.45 lidt trætte ovenpå nogle gode dage med mange oplevelser.

Lene Klaaby

Nyeste kommentarer

04.10 | 12:28

Hej Vil gerne melde mig i jeres rejseklubben , tak Venlig hilsen Bo...

23.08 | 12:51

Jeg kunne godt tænke mig, at blive medlem af klubben. Med venlig hilsen Hanne

02.08 | 21:09

Jeg ønsker at blive medlem af klubben

08.02 | 17:44

Det var flot beskrevet, lige som vi oplevede det. En masse indtryk på...