Cornwll 2018

Rejsebeskrivelse Sydengland og Cornwall -  August 2018.

Dag 1: Vi kom op i bussen kl. 06,30 – hvor var alle de glade feriegæster? Der sad nogle hængemuler! Forklaring – de havde hørt, at flyet først kom afsted kl. 19, pga. orkan over Nordsøen. En hel dag i lufthavnen truede. Det viste sig ved indtjekningen, at vi kom afsted planmæssigt. Man skal have traveskoene på i Gatwick, og da vi endelig sad i bussen, var der kø i lange baner på motorvejen. Det tog flere timer og en frokost at komme videre. Køen over vores bro i Frederikssund er det rene ingenting, den bevæger sig. Så kom vi til de romerske bade i Bath, de var imponerende og spændende, de fleste har nok hørt om dem, så forventningerne var store. På vejen kørte vi forbi hyggelige små byer med pubber, hvorfor kørte vi forbi?? Jeg havde glædet mig, idet Poul havde lovet mig en pint for at skrive om turen. Der var jo flere dage at tage af.  Kørte videre til hotellet i Bristol, flot hotel der var alle stjernerne værd.

Dag 2: Turen gik gennem Mendip Hills, et naturskønt område, med en imponerende flot kløft. Så derefter, hvordan de lavede Cheddar oste med håndkraft. De kommer igennem mange processer, før de er færdige til salg. Videre til fiskerlandsbyen Clovelly. Det var nærmest dukkehuse på en bjergskråning, utrolig stejle gader, det var lidt af en konditest at gå ned til havnen. Hyggelig pub hvor de serverede muslinger. Det var lavvandet, men man kan se, hvor højt det kommer, skøn 8 -10 meter. Videre og til hotellet i Newquay. Nogle fik rimelige værelser, andre var mindre heldige. Vedr. omtalte pint, der skete ikke noget!

Dag 3: Der blev byttet om på dag 3 og 4, så turen gik til Lands End. Et lidt barskt område, men imponerende, tænk at der kunne leve mennesker under de forhold. Kørte videre langs sydkysten og forbi hyggelige byer og pubber som taget ud af TV serien med Barneby. Vejene er en oplevelse i sig selv: Smalle og snoede med høj bevoksning på siderne. Det mindede mig om den gang, jeg arbejdede i Cornwall, vi havde en fabrik der. En dag med overarbejde blev jeg inviteret hjem og spise af en kvindelig kollega. Da vi havde spist, sagde hun. ”I like you, you like me, let’s do like a family.”  Det lød jo lovende – Men pludselig havde jeg forklæde på og stod og vaskede op!! Man skal forstå, hvad der bliver sagt. Vi kørte tilbage til Newquay. Vedr. omtalte pint, der skete stadig ikke noget.

Dag 4: Turen gik til ruinerne af Kong Arthurs Borg med en sigende flot udsigt over havet. Pæn lang gåtur. Vi foretrak en hyggelig pub, fik kaffe og skønne kager. Det var som at sidde på frilandsmuseet. Alle rejser har to ting, der skal opfyldes. Ruiner efter et eller andet og et kirkebesøg, det kommer vi til senere.

En hel del historier om Kong Arthur, det er ikke uden grund, at Ole vores guide er historiker. Det er i hvert fald spændende. Lidt tid på egen hånd og besøg på smuglermuseet ”Jamaica Inn”.

Vedr. pint, der skete stadig ikke noget! Venter på at Poul får nye lommepenge af Marianne.

Dag 5: Alle dage starter en time før, jeg er rigtig vågen. Først skulle vi en tur med et rigtigt damp- drevet tog, rigtig kul, røg og damp. Derefter blev vi sejlet over floden Dart til Dartsmouth, en hyggelig by med tid på egen hånd. Vi spiste krabbesandwich på den gamle markedsplads. Cider er slet ikke kedelig, den er lige så stærk som øl, men er betydelig mere frisk. Gik ned og så på trafikken på floden, jeg kunne have brugt flere timer. Turen forsatte gennem nationalpark Dartmoor, heder med de vilde ponyer, og dem så vi faktisk mange af endda på tæt hold. Besøg på vingård også en tilbagevendende begivenhed, farmeren var dog en levende fortæller, men det tager lang tid, før man får lov at smage på vinen. Forsat intet nyt om pinten.

Dag 6: Besøg i middelalder – kongebyen Salisbury med en imponerende katedral. Så gik turen til Stonehenge. Imponerende at de kunne rejse de tons tunge sten. Mere imponerende er det, at de er fragtet de mange miles fra stenbruddet. På land og ad vandvejen og igen på land. Endelig skete der noget. Poul begyndte at snakke om en pub.

Dag 7: Endelig skal vi til Portsmouth og se deres marineudstilling. Højdepunktet er naturligvis Nelsons flagskib HMS Victory. Det regnede hele formiddagen, det gjorde ikke noget. Der var så mange spændende udstillinger og ting at se på. Vi kunne have brugt hele dagen. Vi kørte hen og fik den berømte engelske ”Cream The”. Har ledt efter den på min kalorietabel. Cream The står der ikke, så den feder nok ikke. Boede på et super flot hotel i gammel Victoriansk stil med højt til loftet. Havde fundet en spændende pub om eftermiddagen, hvor vi fik vores happy hour (at det var en bøssebar, det sagde jeg ikke noget om), men vi var så trætte efter middagen, så det blev ikke til noget.

Dag 8: Hjemrejsedag, men først så vi et fantastisk lystslot The Royal Pavilion fra 1700 års tallet. Overdådigt pompøst, kan ikke beskrives. Vi har mig bekendt ikke noget herhjemme i den stil.

Så hjem med kun en times forsinkelse. En meget presset tur med megen kørsel, så vi fik sandelig noget for pengene. Tak til Poul og ikke mindst Guiden Ole, der var en fantastisk fortæller.

Knud Jensen

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

14.03 | 13:59

Ja ! De ser søde ud ! Alle de seniorer" ! --Så, gudskelov AT: De, findes !--Jeg kan lide at vide! Hvorfra de forskellige rejsedeltager kommer fra ! --Så, det ik