Ærø 2019

Mandag d. 19 august blev rejseklubbens 29 deltagere afhentet på station af Larsen-bussen og

vores chauffør hed sørme også Lars. Han kørte os stille og roligt til færgen i Svendborg, hvor vi

skulle sejle til Ærøskøbing og derfra til vores dejlige Ærø hotel i Marstal.

Allerede i bussen blev vi budt velkommen af ejeres veloplagte søn, og inden for fik vi

hurtigt vores nøgler til værelserne. En times tid efter skulle vi ned at spise. Det var en enorm

buffet, som denne aften var holdt i et amerikansk tema. Efter maden gik nogle ned og kikkede

lidt på de hyggelige gader i Marstal by. Derefter blev der købt kaffe eller andet på hotellet,

inden man trissede op på værelset, så vi kunne være klar til næste dag.

Her gik turen vest på med første stop på Uldgården, hvor man kunne købe mange andre ting

udover lækre striktrøjer og sokker. Vores guide på turen var Karen Margrethe, som med meget

behagelig stemme og en kæmpe viden om alt og alle på Ærø, fik os indført i øens spændende

historie.

Herregården Søbygård blev bygget i 1580 som jagtslot af Hertug Hans den yngre. Og har

selvfølgelig haft mange forskellige ejere siden. Mellem hovedbygningen og ladegården er

en flot voldgrav med vindebro. Voldgraven blev drænet i 1770' og som årene gik blev både

området og bygninger meget forfaldne. Men i 1991 blev det købt af en selvejende institution

og genopbygningen blev startet og der kom igen vand i voldgraven.

Hovedhuset og sidebygningerne er i dag smukt restaureret. På første salen er en spændende

udstilling om områdets smugleri, der i gamle dage var ret omfattende. Det kunne både være

kvæg som ikke blev fortoldet, men også mange andre ting. I 1818 blev der af en inspektør

Blom fra Rudkøbing udrustet hurtigtsejlende både, så det værste smugleri blev stoppet.

I nyere tid var det cigaretter og sprut det mest gik på.

Vi var ude at vende på det vestligste punkt ved Skjoldnæs Fyr og Voderup Klint, Den gode

frokost blev indtaget på Rise Bryggeri.

Med dejlig øl til naturligvis, og vi var også nede i underetagen, hvor vi så selv bryggeriet.

Om onsdagen gik turen ind til Marstal igen med Karen Margrethe, som først fortalte om

kirkegården, som nu mere lignede en park, dog stadig med enkelte gamle gravpladser og

noget så usædvanlig som gravstave. En ny kirkegård var oprettet nordvest for byen, da den

gamle var blevet for lille.

Kirken som lå midt i byen var meget smuk med de blåmalede bænke og rød prædikestol.

Desuden var der hele 7 flotte kirkeskibe. Og skibe var jo tidligere det, som gjorde Marstal

til noget særligt. Mange både her fra sejlede helt til Newfoundland i Nord America med træ.

På Søfartsmuseet som lå i nærheden, blev vi yderligere indformeret af en meget veloplagt

museumsguide om Marstals fantastiske skibshistore. Selve museet fordeler sig på 5

bygninger og har i alt 37 udstillingsrum. Nogle af rummene var fulde af spændende

rariteter hjemtaget fra udlandet.

Frokosten blev indtaget på Fru Bergs Fiskerestaurent på havnen. Det bedste stjerneskud

ever. Det var en imponerende anretning serveret på en tallerken formet som en blå fisk.

Der efter tog de fleste hjem til kaffe og de specielle tykke ærøske pandekager på hotellet.

Ærøskøbing skulle vi opleve på den sidste hele dag. Lokalguiden Allan Harsbo tog

imod os og viste os rundt i byen.

Først op på torvet med de 2 store hvide vandposter, som var en del af byens

vandforsyning frem til 1952. Den gamle latinskole var også her på torvet, og

bagved lå byens flotte kirke. Byen var fyldt med spændende gader og flotte huse.

Og nede ved vandet så vi husene med flotte baghaver og restaureret udhuse.

Efter frokost var vi en tur på Blåbærgården, der havde mange fine ting til salg, en

hyggelig gårdsplads og grisesti ude bagved.

Bagefter kørte vi ud til Vesterstrandvej, hvor de små kønne berømte badehuse

ligger. Et fantastisk sted. Men også dyrt at købe, hvis der ellers kommer et til salg,

de fleste huse går nemlig i arv i familierne.

På hjemvejen kørte bussen et smut til en 'nissemor' som fristede med lidt juleting.

Andre blev et par timer mere i Ærøskøbing og tog turen hjem med gratis-bussen.

Næste morgen efter en endnu overdådig morgenbuffet, var det tid til at komme i

bussen og starte turen hjemad. På båden hjem havde Chauffør Lars kaffe, småkager

og chokolade til os. En stor tak til denne meget servicemindet mand, som var med til

at gøre turen ekstra hyggelig. Også tak til Ærø Hotel for den meget venlige og rare

måde vi blev behandlet på af det professionelle personale.

Ulla Lis Jacobsen

Skriv en ny kommentar: (Klik her)