SBornholm 2018

Dagbog fra Seniorrejseklubbens tur til Bornholm fra 27.8. 2018 til 1.9.2018

Mandag den 27. august kl.8.30 steg 22 glade og forventningsfulde medlemmer ind i bussen på Frederikssund station med kurs mod Gudhjem – i silende regnvejr. Vi startede med en lille omvej ad Kastaniealle – Poul havde glemt passet. Derefter gik turen videre ad nogle større omveje, idet vi skulle have 20 andre gæster med fra henholdsvis Roskilde, Høje Tåstrup, Sjælør og Femøren.

Omsider kunne vi så sætte kursen mod Ystad, hvor vi, noget forsinkede, kørte ombord på færgen Leonora Christine, som skulle sejle os til Rønne. Grunden til forsinkelsen var tiltagende blæsevejr, så vi fik os en ordentlig vippetur, men omsider nåede vi velbeholdent til Bornholm.

Vi blev installeret på Hotel Gudhjem i god ro og orden og de fleste gæster gik en lille tur i byen med vores guide Conny i blæst og regnbyger. Men det skulle vise sig, at vores trængsler ikke var ovre endnu. Tilbage på hotellet erfarede vi, at al elektriciteten på øen var gået ved 16-tiden. Hotellet rådede over 4 gasblus og på dem skulle de lave mad til ca. 60 gæster. Hvordan de bar sig ad, ved jeg ikke, men der var varm mad til os alle lidt over seks.

Værre var det, at Bente og Lotte var blevet fanget i elevatoren ved strømsvigtet. De måtte hjælpes ud gennem en lille sprække under elevatordøren – ud på en vakkelvorn trappestige – af 3 hærdebrede mænd. Strømmen kom igen ved 8-tiden og alle var glade. I sandhed en begivenhedsrig første dag på ferien.

Tirsdag den 28. august havde Vitus en udflugt til Nordbornholm. Desværre var bussen en halv time forsinket, hvilket forfulgte os hele dagen, så vi ikke fik set alt, hvad programmet havde lovet os og det hele blev noget forceret. Vi kørte gennem Rø plantage, forbi Ols Kirke og gjorde ophold ved Kræmmerhuset, hvor der kunne købes ”husflid” og beses en meget flot, stor velanlagt have. Videre til Hammershus med det imponerende nyåbnede besøgscenter, som er fint passet ind i omgivelserne omkring den gamle borgruin. Der blev et meget kort ophold ved Opalsøen og derefter kørte vi gennem Sandvig til Allinge. Her spiste vi frokost på Nordbornholms Røgeri. Der var en overdådig buffet med mange slags fisk og is til dessert. Flere fik spist sig en mavepine til, for der var meget spændende at smage på. På grund af forsinkelsen fik vi ikke den lovende byrundtur i Allinge og ej heller det lovede besøg i Vang. Begge dele er efterfølgende blevet påtalt overfor Vitus Rejser som ikke værende i orden. Vi var tilbage på hotellet ved 16-tiden og kunne så slå mave indtil aftensmaden kl. 18.

Onsdag den 29. august var der udflugt til Christiansø. Vejret var perfekt – næsten vindstille og solskin med drivende skyer. Alle de, der tog med på turen, udtrykte stor tilfredshed med den. 5 damer ville hellere sejle med Thor ud til Helligdomsklipperne og Kunstmuseet. Desværre havde ingen fortalt dem, at der var mange, mange trapper op fra anløbspladsen til toppen af klipperne, så det blev noget af en bjergbestigning, før toppen var nået, men alle nående velbeholdne op.

2 seje damer (Lilli og Vibeke) valgte at gå de godt 7 km ud til Helligdomsklipperne ad kyststien. Det var en lidt anstrængende, men flot tur. Vi gjorde ophold på en lille cafe undervejs og nåede Kunstmuseet netop som de 5 sejlende damer var færdige med deres besøg der, så vi fulgtes tilbage til Gudhjem med bussen. Nogle stykker tog senere på eftermiddagen bussen ud til Baltic Sea Glas og gik de ca. 3 km hjem. Den aften var alle godt møre.

Torsdag den 30. august var vi en flok, som først tog bussen til Kunstmuseet. Derefter fortsatte vi videre til Bente Hammer i Nyker (det blev et dyrt besøg for nogles vedkommende) for endelig at tage bussen til Rønne. Her spiste vi frokost på Cafe Gustav og så gik vi en byrundtur i Rønne. Vi så mange fine, gamle huse bl.a. Bornholms mindste hus i Vimmelskaftet og Hovedvagten, som er bygget af ”lånte sten” fra Hammershus. Da vi var ved at gå sukkerkolde, måtte vi have en softice og en kop kaffe, før turen atter gik med bussen mod Gudhjem.

Fredag den 31. august tog næsten hele holdet til Svaneke. Her er der meget fint kunsthåndværk at se på. Der brygges øl på Svaneke Bryghus, laves bolcher i Bolchekogeriet, Johan Büllow laver lakrids, der laves Svaneke is og karameller. I den gamle købmandsbutik kunne købes sennep i mange udgaver. En del medlemmer havde fået smag for den bornholmske Syp (honningsnaps), så der røg nogle flasker med hjem i bagagen hos en hel del, så vidt jeg kunne forstå.

Ragnhild havde været så venlig at give os alle en smagsprøve en aften – Tak for det!!!

Mange medlemmer spiste frokost på Bryghuset mens andre foretrak Pakhuset. Alle blev mætte og alle lød til at være tilfredse med udflugten. Vi tog bussen tilbage til Gudhjem og takket være Ragnhild, gjorde bussen ekstraordinært holdt ud for hotellet, så vi slap for gåturen op ad bakken fra havnen.

Lørdag den 1. september – hjemrejsedag. Vi pakkede vores kufferter og gjorde klar til afrejse. Vitus havde arrangeret en formiddagstur til Svaneke, hvor der var marked på Torvet og videre til Ekkodalen. De fleste tog med på turen, men vi var nogle stykker, som hellere ville blive hjemme og gå en tur til Melsted og på Høst Museet. Mange spiste frokost på Pandekagehuset og så var det ved at være tid til afgang mod Rønne. Vi skulle med færgen kl. 18.30, så der var et par timers ventetid i Rønne. Færgen afgik planmæssigt og i modsætning til på udturen var der ikke megen vind, så det blev en stille og rolig sejltur. Vi var i Ystad kl. 20 og så gik turen tilbage med stop på Femøren, Sjælør og Roskilde, før vi endelig kunne sætte kursen mod Frederikssund: Vi ankom til stationen kl. 22.30 og skiltes i god ro og orden.

Tak til alle deltagerne for en – for mit vedkommende i alt fald – dejlig, vellykket tur i godt selskab. I har alle sammen været hyggelige at rejse sammen med.

2. september 2018

Vibeke Davids

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

14.03 | 13:59

Ja ! De ser søde ud ! Alle de seniorer" ! --Så, gudskelov AT: De, findes !--Jeg kan lide at vide! Hvorfra de forskellige rejsedeltager kommer fra ! --Så, det ik