Alsace 2018

Bustur 7 dage til Alsace – 22. - 28.sep. 2018

Dag 1:      Lørdag morgen steg 40 medlemmer på bussen ved Frederikssund Station med afgang kl.06.15 mod Rødby.  -  Fra Gislev Rejser deltog rejseleder Jan Arendt, som havde planlagt de nærmere detaljer for rejsens indhold.

Kaffe på bussen måtte vi tænke os til. - Drikkevandstanken var ikke nået at blive fyldt op, men der var kolde øl eller vand i køleren.  I Roskilde steg et par gæster på bussen og vi fortsatte til færgen i Rødby og videre til en rasteplads ved Hamborg, hvor chaufføren blev afløst af vores faste chauffør, Brian. – I en pause kunne vi besøge en moderne kirke med nogle meget smukke glasmosaikker. - Der var meget ”stangtrafik” på motorvejen, som satte vores tidsplan under stort pres, og køre- hviletid for Brian krævede en ”ekstra pause” ved Frankfurt i aftenbelysning.  Undervejs testede rejseleder Jan os for en konkurrence om ”vrøvlebyer” (bysynonymer) som Poul og Marianne vandt. -  Da vi ankom til vores overnatningshotel ”Alleehotel Europa” i BENSHEIM nærmede klokken sig 21.30. - Dvs. sen aftensmad og tidligt op næste dag.

Dag 2:      Morgenmad kl.07 og afgang fra Bensheim kl.08, og videre til STRASBOURG.  Herefter tur til Petit France, som er der den gamle historiske bydel.  Der var messe i katedralen, så vi måtte liste forbi i baggrunden uden at komme helt indenfor.  Efter frokost samledes vi igen ved en af kanalerne for at tage på sejltur.  Ca. 1 time sejlede vi på kanaler og gennem sluser og ud til Europaparlamentet m.m.

Turen fortsatte nu imod vores faste Hotel Le Ménestrel i den lille vinby RIBEAUVILLE.

Om aftenen spiste vi på restaurant Auberge au Zahnacker.  Næsten alle ventede tålmodigt på den lækre mad.

Dag 3:      Turne til 3 byer på vinruten:  1) RIQUEWIHR med bymur, klokketårn, blomsterprydet bindingsværkshuse, souvenir- og delikatesseforretninger, restauranter m.m. - Et kort besøg på vejen i en ny kirke med meget smukt interiør og glasmosaik. og videre til 2) KAYSERSBERG, med samme idyl som første by og hvor Albert Schweitzer er født. – Efter frokost fortsatte vi til 3) EQUISHEIM, som er en gammel virkelig skøn romersk vinby. – Vinsmagning hos vinproducenten Charles Bauer, og kun 1 glas bestod ikke ”brostens-testen”. – Turen hjem gik op i Vogeserne forbi 5 tårne, hvoraf vi vandrede op til de 3 tårne. – Om aftenen skulle vi gå til Restaurant au Cerf, men chauffør Brian overraskede med at køre os ned til byen.

Dag 4:      Tur op i bjergkæden VOGESERNE med 1.stop i MUNSTER, hvor vi så mange storke såvel på vingerne som i rederne. Turen fortsatte igennem de meget smukke bjergmassiver, og hvor vi nød udsigten over Lorraine dalen, og videre til højeste punkt GRAND BALLON.  Der var vandretur til toppen med et mindesmærke og en radarstation, og frokost på La Vue Des Alpes, og efter behørig forvirring blev der taget gruppebillede(-r).  På turen ned stoppede vi ved mindesmærket for faldne i  1.verdenskrig HARTMANNSWILLERKOPF. -  Middagen igen på restaurant Auberge au Zanacker.  Her erfarede vi også at 20 Mark sedler ikke mere er gangbar valuta.

Dag 5:      Tur til klostret MT. SAINT ODILE, hvorfra der er en meget smuk udsigt over Alsace sletten, og inde i klostret er der også meget smukt.  -  Herfra kørte vi til nærmeste smukke by OBERNAI, bytur og frokost. – Om aftenen middag på Au Cheval Noir.  -  En fra vores selskab var ramt af maveonde og måtte aflyse maden, men var heldigvis kommet sig til næste dag.

Dag 6:      Dagen hvor vi startede på vores hjemrejse med først at besøge den største by i nærområdet COLMAR.   Klubben havde arrangeret en tur rundt i turisttoget i den ligeledes meget smukke by.   Således så vi det ene betagende syn efter det andet, idylliske huspartier og kanaler.  Efter togturen vandrede vi på sightseeing med Jan og besøgte bl.a. en af kirkerne i byen.  Efter frokost startede hjemturen, hvor vi igen skulle overnatte på hotellet i BENSHEIM.

Dag 7:       Morgenmad på hotellet og ”stangtrafik” på motorvejen, og vi var hjemme i Frederikssund ca. kl. 21.  -  Og nu kan vi tænke tilbage på en virkelig skøn tur med utroligt mange dejlige indtryk.

Leif Hansen

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

14.03 | 13:59

Ja ! De ser søde ud ! Alle de seniorer" ! --Så, gudskelov AT: De, findes !--Jeg kan lide at vide! Hvorfra de forskellige rejsedeltager kommer fra ! --Så, det ik