Skotland2019

Skotland 7. – 14.aug.  2019

Onsdag d. 7.aug.     Vi havde en flot flyvetur i solskin og over hvide skyformationer til Edinburgh.  Her varede det dog ½ time, før vi slap ud af flyet, da der var problemer med trappen til flyet.  Vi slap dog ud til vores bus i styrtregn men kørte i solskin til Helix Park, hvor vi så de berømte kelpie skulpturer, skotske mytoligivæsener i hesteskikkelse, som bor i højlandet.  Flotte store, sølvskinnende metal hestehoveder.  Ved Falkir stoppede vi for at studere en skibskarussel, der bar skibe fra et niveau til et andet.  Vi var heldige at se et skib komme igennem.  Til Glasgow gennem landbrugsland med køer og gule kornmarker til vort l. ste hotel i Glasgow.  Langs vejkanten blomstrede røde gederams, gule brandbægre, gule rejnfan, bregner og rønnebærtræer med røde bær.

Torsdag d. 8.aug.  Bustur rundt i Glasgow, Skotlands største by med 2,3 mill. Indbyggere og 41 % af landets befolkning.  Besøg i St. Mungo´s Cathedral, også kaldet High Kirk of Glasgow.  Fra dens højt beliggende kirkegård havde vi en flot udsigt over Glasgow i solskin og 17o.  Derefter til Stirling Castle,  et stort borglignende slot, som ligger meget stratetisk bygget på lodrette klippevægge med udsyn over det flade landskab neden for slottet.  Det var interessant og meget varierede rum, vi kom igennem.  Der var en skøn have kaldet prinsesse Annes have.

Fra de mange skydeskår var der en flot udsigt til Wallace Monumentet, som knejser højt i landskabet.  Det var her William Wallace i 1297 besejrede de engelske styrker.  Det gav lyst til at se filmen Braveheart med Mel Gibson igen.  Derefter kørte vi gennem smukke landskaber og langs Loch Lomond søen, hvor vi havde et kort ophold og kikkede på den badende befolkning. Vi kørte på små veje med orange monbrecia i vejkanten og et meget smukt landskab.  Efter et kort ophold i byen Inveraray kørte vi til næste hotel i Fort William.  Vores guide Jan Refsing var fantastisk til at finde små pauser skønne steder.

Fredag d. 9.aug.  Dagen startede med regn, så vi så Skotlands højeste bjerg Ben Nevis syd for Fort William, 1343 miles. (1 miles er 1,6 km) I skyer og regn.  Men landskabet var stadigt smukt, meget grønt og alle de hvide prikker på bjergskråningerne er får, som Skotland har 7 millioner af.  I de små landsbyer, som har meget grå, mørke skiferhuse, var der mange blomster bl.a.  georginer, og nogle byer konkurrerede om at være smukkest pyntet med blomster.

Vi steg på det gamle damplokomotiv Lord of the Isles , som hver dag damper frem og tilbage mellem Fort William og  Mallaig ad ”The Jacobite Route”, som er 130 km lang.  Toget kaldes også Harry Potter toget og 27 km vest for Fort William kørte vi over den spektakulære jernbaneviadukt ved Glenfinnan.  Det regnede stadig, så udsigterne var ikke de bedste, men vi var da i tørvejr.  Pludselig holdt toget stille, og det viste sig at i storm og regn var et træ væltet ned over skinnerne. Vi holdt i 1 time og 4o min. Og i vores kupe´ fandt vi på at klunse.  Videre med toget mod Mallaig .  Vi kunne kun konstatere, at nu var skibet til øen  Isle of Sky sejlet,  så den rundtur blev droppet.  Alle havde forsynet sig med frokost i Mallaig – nogle endda med fish and chips, så der bredte sig en blandet lugt i bussen tilbage til Fort William.  Nu skinnede solen, så vi fik set den flotte natur og Jernbaneviadukten, vi lige var kørt over. – fint.

Et fotostop nordpå ved et mindesmærke for faldne engelske soldater i 2. Verdenskrig  ved Cairlochy.  Endnu et stop ved Fort Angustus, hvor vi så på sluser mage til Göta kanalen.  Det er også sammen ingeniør Thomas Telfort, der har stået for begge sluseprojekter.  Han har også stået for mange broer og kirker.  Videre nordpå mod Inverness langs smukke søer – Loch Lochy og Loch Ness.  På busturen fik vi senere at vide, at sejladsen til Isle of Sky var blevet  aflyst på grund af stormen.

Ankom til et meget dejligt, fint,  stilfuldt og gammelt hotel i Inverness – Royal Highland Hotel.  Her var der et træf med gæster fra Skotland, Canada, Australien, New Zeeland m.v.  Og de var alle i kilt og skotske dragter, - et festligt syn, som vi fik lov at fotografere.  I øvrigt mødte vi på turen jævnligt mænd i kilt og butikker med skotske dragter til både børn og voksne, mænd såvel som kvinder.  Inverness var en meget hyggelig by at gå rundt i inden middagen, og efter middagen mødtes vores rejseklubdeltagere over et glas i baren.

Lørdag d. 10.august.  Fra morgenstunden var gaderne våde, mens solen prøvede at bemægtige sig himlen.  Bus tur sydpå langs Loch Ness til en smukt beliggende borgruin, Urquhart Castle.  Langs den Kaledoniske kanal, der blev anlagt for at forbinde 4 søer og skabe en farbar søvej fra Atlanterhavet til Nordsøen.  Så dejlig, stille  sejltur på søen Loch Ness, men jeg tror ikke nogle af os så Loch Ness uhyret Nessie.

Herefter et besøg på et whisky destilleri i Beauly vest for Inverness, hvor vi fik 1 smagsprøve.  Kørte derfra øst for Inverness og stoppede ved en 3.000 år (tror jeg) gl. sten, men der var meget lidt viden om denne sten.  Videre til Johnstons of Elgin, et stort gammelt familieejet væveri, hvor vi blev sat ind i hele produktionsgangen og de forskellige garn typer af forskelligt uld fra diverse dyr.   Meget, meget interessant gennemgang fra uld til færdigt produkt.  Jeg ville købe lidt med hjem til min blomsterpasser.  Så på nogle servietter, men så stod der:  ”Made in Holbæk, Denmark.”  Hun fik så noget andet. Lidt regnvejr, da vi sad i bussen til hotellet i Inverness, så det havde vores guide jo planlagt fint.  Det er ikke mange fugle vi ser,  men jeg så da en vipstjert og en musvåge + får og køer, og også det skotske højlandskvæg.

Søndag d-11.august.  Det var regnvejr fra morgenstunden, og vi kørte til Culloden Battlefield, hvor det sidste slag fandt sted på britisk jord i 1746.  Der var et fint visitor center og jeg gik en tur ud i regnen på det, der havde været slagmark.  Her var forskellige mindesten og gravsten samt en stor varde.  Bonnie Prince Charlie og Jakobitterne tabte slaget og måtte opgive at få Huset Stuart tilbage på den skotske trone.  Bus kørsel mod syd til Aviemore med et stop i Carrbridge med en 300 år gammel stenbro.  Det smukke landskab var skjult i dis men ind i mellem fine kik til lyngklædte bjerge.  Frokost i Aviemore, som havde en gammel jernbanestation..

Vi skulle videre til en skotsk fårehyrde, og nu var det tørvejr, men køligt.  Nogle sagde 12 o.  Vi så 9 dygtige hunde, som havde fantastisk godt styr på fårene.  Jeg forstod ikke meget af den skotske hyrdes engelsk, men det var jo nemt at følge med i.

Et stop ved Quens Wiew med en meget smuk udsigt, selv i regn.  På den smalle vej tilbage, skulle busser og biler mødes.  Det gav lidt forviklinger med stor underholdnings værdi for os pasagerer, men vores chauffør var god til at bakke, så det gik.  Ankom til Fishers Hotel i Pitlochry i regnvejr, men vi var da nogle stykker, der fik set lidt af byen inden aftensmaden.

Mandag d. 12.august:    Afgang fra denne hyggelige by mod St- Andrews i solskin- herligt.  Byen kaldes golfens fødeby og ligger flot ud til Skotlands østkyst. Besøgte St. Andrews Castle, en ruin, som i middelalderen var sæde for Skotlands ærkebiskop og var bygget til at afspejle kirkens magt og velstand.

Jeg gik en tur til den lille hyggelige havn og rundt om hele bymuren.  Var inde på et lille lokalmuseum med en smuk have, hvor jeg så mørkerøde monbrecia.  Netop denne dag var der meget gøgl og tivoli i byen.  Frokost i byen og så mod Edinburgh, hvor vi lige fik et glimt af Robert Scotts skib  liggende i havnen. Gjorde et stop i udkanten af Edinburgh for at se de tre broer – den røde jernbane bro, Forth Rail Bridge  og to bilbroer. Hele dagen dejligt solskin.

Ankom til Edinburgh ca.15.30, så der var god tid til at se på byen inden middagen.  Byen og specielt gågaden  Royal Mile var meget proppet med mennesker – musikfest og Tatoo, og på alle små pladser var der gøgl og optræden.   Aftenen sluttede med, at rejseklubben samlet gik til en italiensk restaurant ”Mama Roma” og fik en dejlig middag.

Tirsdag d.13.august:    I dejlig sol men også i en kold blæst var formiddagen afsat til besøg på Edinburgh Castle.  Der var meget at se på slottet, og der gik nogle timer med at komme rundt om det hele.  Herfra var der fine udsigter over byen og fjorden Firth of Forth.  Men også et fint overblik over borgpladsen, hvor vi om aftenen skulle til Tatoo.  Tribuner var sat op, så de hang ud over klippesiderne, og vi fik også tid til at se, hvor vi skulle sidde om aftenen.

Herefter var eftermiddagen til ”fri leg”, som guiden Jan sagde.  Byen var sort af mennesker.  Jeg spiste en frokost på Grassmarket, et gammelt kvægtorv.  Her lå også en gammel kirke, som i tre etager var indrettet til restaurant. Jeg  gik ad Royal Mile til Parlamentet, en ny arkitektonisk flot bygning.  Indenfor var der adgang til World Press Foto udstilling og et kik ind i parlamentssalen.   Jeg havde været i Edinburgh omkring 1.marts i år, så det var nemt at finde rundt og dejligt at gense tingene.  Edinburgh er overkommelig at vandre rundt i, da de fleste seværdigheder er samlet i den gamle bydel.

Så kom aftenen, som vi vist alle havde glædet os til. Edinburgh Tatoo.  Jan havde fortalt at der var koldt på de øverste siddepladser, så vi fandt dobbelt tøj frem.  Tatooet var meget underholdende og afvekslende. Det var ikke så militært og marcherende, som jeg husker det fra TV.   Royal Scotts Guard med sækkepiber, Orkester fra Trinidad med olietønder,  violinorkester fra Finland,  dansende orkester fra Belgien, festligt show fra Nigeria, sjove musikanter fra New Zealand osv.   Solnedgang og lyssætning i mørket.  Jo det var en stor dejlig oplevelse- og ingen regn.

Onsdag d. 14.august:    Formiddagen var fri, så jeg gik en tur i byen, og nød, at man nu kunne se byen uden alle de mennesker.    Tjekkede ud fra hotellet og efter en fælles drinks i lufthavnen  fløj vi hjem.   Tak for en dejlig tur med jer fra Rejseklubben  – tak til en sød siddekammerat, Pia i bussen – tak til  god fortællende guide Jan, som ledte os til bussen, når det regnede og arrangerede udendørs oplevelser – mest i tørvejr. Tak til Vibeke, som vist ikke havde meget at lave med os.  Stor Tak til Jan, som sendte sms om næste dags program.  Det har jeg ikke prøvet før i alle mine rejse år.  Dejligt.

Skotland kan varmt anbefales.

Turen er beskrevet af Inger Christiansen.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)