Paris 2019

På tur med rejseklubben til Paris maj 2019

Mandag d. 6 maj afgang fra Frederikssund Station med Adrian bussen. I lufthavnen mødte vi den friske og veloplagte Margit vores guide fra Gislev Rejser.

Efter ankomst til Charles De Gaulle lufthavnen blev vi kørt til Hotel Ibis Paris La Villette, hvor vi skulle være de næste 5 dage. Vores hotel lå smukt placeret ved en af byens kanaler, og med gå afstand til den nærmeste Metro station.

Efter indkvartering på vores værelser, gik de fleste vist lidt ud i området og fik lidt frokost. Jeg selv og et par andre damer krydsede kanalen og fandt en hyggelig cafe. Derefter gik vi tur i den nærliggende La Villette Park, hvor der ud over de grønne arealer var forskellige ting at opleve bl. a. så vi et meget stort musikhus.

Kl. 19 fik vi alle en dejlig 3 retters menu på hotellet.

Næste dag var vi med bus fra hotellet ind til nogle af de historiske steder. På vej der ind kørte vi gennem flere arrondissementer, som viste et meget nedslidte og forsømt Paris. Heldigvis kom vi lidt senere til smukke gader og bygninger. Den gamle Triumfbue på Avenue Champs Elysees og derefter Von Spreckelsens La Defence. I øvrigt et helt utroligt spændende område, hvor der var bygget mange nye moderne bygninger i glas. Eftermiddagen startede med frokost oppe på Montmartre. Her var et spændende torv med cafeer og restauranter og med mange kunstnere der sad og malede. Andre gik rundt og kontaktede turisterne med tilbud om at blive tegnet eller malet. Her var også mange små charmerende smalle gader med hyggelige butikker med spændende ting. Mon ikke alle fra rejseklubben også var inde og se den smukke Sacre Cour kirke, som lå så smukt for enden af den høje trappe.

Om aftenen var vi med Metroen ud til Montparnassetårnet, hvorfra der var en flot udsigt ud over Paris. Eiffel Tårnet blev tændt, mens vi stod oppe på øverste terrasse. Operaen var desværre lukket p.g.a. det var helligdag. Den blev bygget i nybarok stil af Charles Garnier i 1875, efter at der var udskrevet en konkurence i 1861, som han så vandt. Tidligere på stedet havde der ligget et teater/musikhus, som var brændt ned. I stedet gik vi i stormagasinet La Fayette, et sted med imponerende flotte etager men også med ditto priser. Nogle snakkede om regnfrakker til 15.000 kr. !! - Oppe på øverste etage var et stort cafeområde, og her kunne man til gengæld få en frokost til rimelige penge. Nogle fandt små Cafeer i gaderne udenfor. Et par stykker var også henne og se det berømte Hotel Ritz.

Om eftermiddagen spredte vi os til forskellige ting. Efter at have passeret den store plads ved Louvre, (tidligere kongeligt palads, nu verdensberømt museum), gik nogle til det kendte kunstmuseum d'Orsay, andre gik ud i Tuilerierne en smuk park der minder lidt om Rosenborg Have hjemme i København. Mørke regnskyer kom truende nærmere og i sidste øjeblik, var vi nogle stykker som smuttede ind på en spændende cafe på vej til metroen.

Efter et par afslapningstimer på hotellet, var det afsted med bus til Pont de L'Alma, for nu skulle vi på aftensejlads på Seinen. Vi fordelte os både nede og oppe på den store båd. Et lille hyggeligt intermezzo opstod, da et smukt brudepar pludselig dukkede op af trappen og satte sig glade ned, da de blev mødt med klapsalver og congratulations råb.

Turen op og ned af Seinen forbi den skamferede Norte Dame og andre flotte bygninger var en fin oplevelse. Men der var lidt skår i glæden. Ovenpå kom en flok gæster, som tydeligvis var i familie. De var utroligt støjende, så det var helt umuligt at høre, hvad der blev sagt i højtalerne. Først da de gik ned, kunne man høre, at der over højtaleren blev talt i flere sprog. Nedenunder var det en flok skolebørn, som gav problemer.

På vej tilbage til hotellet, gav vores dygtige chauffør Zahir rejseklubben en rundtur i det aftenbelyste Paris. Det var flot at se byen lyst op.

Om torsdagen var vi med bus ud til Eiffel tårnet, som vi godt nok havde set nogle gange, når vi kørte rundt i byen, men nu skulle det altså 'bestiges' af dem som gerne ville op til toppen. Efter at havde taget nogle billeder ud over Paris og nydt udsigten, begyndte et regnvejr at skylle ind over byen. Godt man fik en plads på læsiden der oppe.!

Ikke alle ville med op i tårnet, men besøgte Invalide Kirken og andre bygninger i nærheden. Og fik derfor også set forskellige demonstrationer i området.

Med bussen kørte vi nu øst på og gjorde holdt ved Sorbonne universitetet med kort gåafstand til latiner-kvarteret, hvor man kunne få frokost til rimelige penge. Der var også tid til at handle lidt, samt at gå hen til broen ved Norte Dame og tage billeder fra den side, hvor de 2 tårne var. Der var afspæreringer og politi ved stedet, for at sikre at turisterne ikke kom for tæt på.

Efter morgenmaden den sidste dag fik vi sat kufferterne i et aflås garderoberum og tog derefter afsted ud i byen. Nogle gik på egen hånd, andre fulgtes med guiden til metroen, hvor vi stod af på stationen Chatelet. Her var der nogen, der gik ned og så Operaen, som vi jo ikke kom ind at så om onsdag.! Andre gik i det store indkøbscenter Les Halles og det nærliggende Pompidoucenter, som lå i et spændende område med flotte pladser og mange cafeer m.m.

Vi var hjemme på hotellet sidst på eftermiddagen og ca. kl. 18 var der afgang til lufthavnen. På et tidspunkt var der en dum kø, men heldigvis kom der mere fart på, så vi kom rettidig frem.

Desværre var der noget kludder med indtjekningen i lufthavnen, men hvad værre var : 4 af vores rejsedeltagere fik i første omgang besked på, at der måske ikke var plads til dem i flyet, da Air France havde overbooket.!! Det endte med at de alligevel fik plads til 2 personer, så kun de 2 sidste - et ægtepar - skulle blive og overnatte endnu en nat i Paris og først kunne komme afsted dagen efter. Det var lidt 'øv'.

En af dagene havde vi også en kedelige oplevelse i Metroen. En af vores rejsedeltagere fik stjålet nogle Euro, mens en anden slap heldigvis kun med forsøg der på.!

Men ellers var det en rigtig god tur, hvor vi også hyggede os sammen om aftenen i hotellets forhal, med et altid veloplagt personale ved baren, omend der somme tider var lidt forvirring omkring både flasker og priser.

Ulla Lis Jacobsen

Skriv en ny kommentar: (Klik her)