Marienlyst Højs.2018

Med Rejseklubben til Marielyst Højskole - sommeren 2018

Søndag d. 24 juni var der afgang med Højskolebussen fra Frederikssund ned til Marielyst Højskole. Vi var 27 glade rejsedeltagere her fra, og undervejs samlede vi nogle flere op. Nede på Højskolen var vi ca. 70 deltagere, da der også var nogle andre gæster. Nogle af disse deltog ikke nødvendigvis i 'Strejftog på Sydhavsøerne', da der også var golfkurser denne uge.

Ved ankomsten blev vi modtager af forstanderparret Christian og Jannie, som havde været på skolen i ca. 2 år.

Det første foredrag vi var inde til, omhandlede Lolland-Falster gamle og nye byvåben. Interessant nok; men til sidst var det svært at bevare koncentrationen. Samme dag mødte vi også den meget muntre lærer Peter Søvad, og som vi sagde ved vores bord til aftenkaffen : "Han var da helt umulig at falde i søvn til".

Og vi fik mange sjove stunder med de forskellige lærer. Peter på flygel (og dejlig kraftig sangstemme), biologen Simon som spillede på violin, og Kåre på blokfløjte der fortalte om kunst og litteratur. En anden violinist gæsteoptrådte en aften, og han gav os desuden en fornøjelig gennemgang om områdets jernbaner.

Hver dag var der spændede foredrag, som omhandlede eksempel Kaj Munk, Ludvig Holberg, kunst og kærlighed, flora og fauna, og livet på herregårdene i gamle dage.

Vi var også på to spændende heldagsudflugter.

Tirsdagens tur gik først til det nordvestlige hjørne af Lolland til Reventlow-Museet Pederstup. Stedet var tidligere ejet af Christian Ditlev Reventlow, som er mest kendt for hovedkraften bag de store landboreformer, så som ophævelse af stavnsbåndet, og indførelsen af undervisningspligten.

Tidligere var herregården meget pompøs med store sidebygninger, nu fremtræder den i en meget mere enkel stil. Herregården indeholder mange smukke rum, men det som gjorde størst indtryk, var det meget store og flotte køkken i underetagen, der imponerede med sit kæmpe jernkomfur og med kobberkedler så store, at man næsten ikke kunne løfte dem. Køkkenet var også fyldt med mange gamle køkkenredskaber, så som krustadejern m.m.

Derfra gik turen til Kragenæs og vi tog båden over til Femø. I kirken mødte vi øens guide, eller mere korrekt øens ildsjæl Inge-Lise, som havde en energi og et gå på mod ud over det sædvanlige. Der var ikke det hun ikke deltog i på Femø. Bl.a. arbejde hun i øens genbrugsbutik, var medudgiver af øens lokalavis 'Talerøret', og foregangsmand i indsamling af penge til køb af kunstværker af Hanne Varmings smukke skulpturer, der var placeret nede på de grønne arealer ved byens lille dam.

Inge-Lises familie havde boet på øen i mange generationer, og hun kendte 'gud og hver mand', som vi også hørte om, da hun gav en meget humørfyldt rundtur i den lille by.

Frokosten fik vi på Femø kro. Senere på eftermiddagen tog vi båden til Kragenæs igen, og kom hjem til aftensmaden på højskolen, hvor der også var mulighed for at se filmen : Charles Tante, der skulle være optaget i Marielyst området.

Ugens anden udflugt gik til Møn, hvor vi kørte rundt og så på den dejlige natur. I den bus som jeg sad, var det Kåre fra højskolen, som fortalte muntre historier fra egnen m.m. Her på Møn var vi i en meget smukt beliggende kirke, nemlig den toskibede Fanefjord Kirke fra ca. år 1300. Og denne lille kirke var helt usædvanlig. I skibet var der 8 hvælvinger med meget flotte og helt utrolige fortællende kalkmalerier udført af Elmelundsmesteren, der også havde udsmykket flere andre kirker i området. Efter Reformationen blev de kalket over, men blev heldigvis genopdaget i ca. 1880.

Derefter gik turen til det lille færgeleje Nyby, hvor vi sejlede over til Stubbekøbing og fik frokost.

Turen gik så til Herregården Kortelitse. Vi var ikke inde i det flotte hus , men havde adgang til den meget smukke park.

Eftermiddagskaffen blev indtaget ved Stouby Mølle, hvor der også var et glaspusteri.

Det var også her torsdag aften, at 43 af højskolens deltagere med bus tog ind og så Nykøbing Falster revyen, og det blev som forventet en meget morsom aften, hvor der blev grinet igennem.

Om lørdagen efter morgenmad, fik vi sat kufferterne i bussen og så gik det ellers nordpå igen. En dejlig uge og med gode oplevelser var forbi.

Ulla Lis Jacobsen

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

14.03 | 13:59

Ja ! De ser søde ud ! Alle de seniorer" ! --Så, gudskelov AT: De, findes !--Jeg kan lide at vide! Hvorfra de forskellige rejsedeltager kommer fra ! --Så, det ik