Baltikum

Rejsebeskrivelse – Rejsen til Baltikum i 2018.

Dag 1: Niels spurgte om jeg ville lave rejsebeskrivelsen. Jeg prøvede at undslå med de gode undskyldninger man kan hente på nettet. Gik ikke, dem kendte han godt. Beskrivelsen bliver som jeg oplevede rejsen. De mange datoer og størrelser går jeg ikke så meget op i. Udlevering af navneskilte i bussen er en god ordning da der altid er nogle man ikke kender, eller har glemt navnet. Hurtig rejse kun tid til en kop kaffe (uden sidevogn) i flyet. Vejret var perfekt da vi landede og holdt sig på hele turen.

Dag 2: Guidet gåtur i den gamle bydel. Byen overraskede med en vedligeholdt middelalder bykerne. Det er kun 30 år siden at russerne forlod stedet og efterlod stedet misvedligeholdt og miljø forurenet. Så Katedral og kunst museum. Jeg havde aldrig før set øst europæisk guldalder kunst. I modsætning til vestlige billeder er den fuld af liv, masser af dyr og mennesker. Guiden fortalte om mikro-beton, den kendte jeg ikke selv om jeg er fra byggebranchen. Russisk opfindelse, man erstatter armeringen med mikrofoner. Anvendes til hotel og ambassader byggeri. Efter middagen så vi en gribende film ”Singing Revolution” det er ikke min opgave at kommaterer filmen men alle var meget stille bag efter.

Dag 3: Morgenmaden overraskede med flere slag sild og et kæmpe fad røget lax. Det kan ikke blive bedre. Havde en laaang bustur. Det hjalp at vi havde en god guide. God information og holdt så radio tavshed, så vi kunne snakke sammen. Mange guider går i selvsving når de har en mikrofon i hånden. Landskabet meget øde med hensyn til bebyggelse men rigt på natur, skov – skov og enge. Masser af storke dem så vi på hele turen, det i sig selv var en oplevelse. Gående, flyvende og på reder med unger. Det blev besluttet at samle ind til drikkepenge som guiden fordelte. Rigtig god ide, bare det kunne blive kutyme på de andre turer.

Dag4: Dagen startede med rundtur med bus og til fods i Riga. Meget spændende by med en fantastisk arkitektur ikke mindst fordi den var så koncentreret og bygninger var yderst vedligeholdt. Ordet ”Jugendstil” blev nævnt et par hundrede gange, men det var pompøst byggeri. Efter en varm gåtur afsluttede vi med en flot orgel koncert. Der er ikke noget som en kirke til koncert. Det var festdag i Riga, optog, musikanter, optræden. Blomster og grene til udsmykning. Og ikke mindst flag. Et par gårdmusikanter spottede at vi var fra Danmark og spillede ”Der er et yndigt land” den sang alle med på. Vi bliver noget så nationale når vi kommer udenlands. Det klirrede også lidt i bøssen og det var meningen. Konstaterede at navneskiltets baggrund var det Lettiske flag. Ret genialt af Niels, selv om jeg ikke er meget for at rose ham.

Dag5: Igen en lang bustur til Vilnius i Litauen. Under vejrs så vi et pompøst barok slot ny i stand sat. Bladguld og stuk i overdådige mængder. Vægmalerier og ikke mindst loft malerier. Jeg kunne ikke lave være med at sende en tanke til de mange malere der i dagevis lå på ryggen på stilladserne og malede opad. Frokosten var også lidt af en oplevelse, en national ret ”en Zeppeliner” kan dårligt beskrives, men den ligger tungt og solidt i maven. Det hjalp lidt at både drikkevarer og mad var uden egenbetaling. Det bedste ved det sidste hotel var at få et bad så snart vi fik værelset.

Dag6: Dagen begyndte med bustur til et højdepunkt i Vilnius kaldet ”The Hill of the three crosses” med flot udsigt over byen, som har rigtig mange kirker. Tilbage til byen,  hvor vi på en guided gåtur besøgte et par kirker mm. Desuden gik vi igennem et område, som i Vilnius kaldes ”Christiania” eller ”Montmartre”. Fandt en fiskerestaurant med en menu med ”havets frugter.”

Dag7: Kørte fra Vilnius til en lille by Trakai, ca. 30 km fra Vilnius. Her besøgte vi slottet (borgen), som ligger i et naturskønt område ved en stor sø.

Tilbage til Vilnius til frokost i den gamle bydel. Vi måtte igen tilbage til ”havets frugter” ,som her bestod af indbagte store og små rejer, flere slags muslinger og blæksprutter. Noget nyt: Indbagte gulerodsstrimler og bønner.  Sluttede dagens gåtur med en lokal øl på markedet samt ikke mindst en Riga Balsam. Den kender jeg fra Ærø, hvor skibene havde den med hjem fra de baltiske lande: En bitter med helbredende egenskaber. Helbreder alt fra fodvorter, dårlig mave, hårtab og ikke mindst kærestesorger. Det fortælles, så det er sikkert rigtigt.

Dag8: Hjemrejse, var rigtig behagelig idet vi tog sf sted efter morgenmaden og ikke skulle drysse rundt et par timer. Var i Frederikssund om eftermiddagen.

Knud Jensen

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

14.03 | 13:59

Ja ! De ser søde ud ! Alle de seniorer" ! --Så, gudskelov AT: De, findes !--Jeg kan lide at vide! Hvorfra de forskellige rejsedeltager kommer fra ! --Så, det ik