Lysets land og Læsø

Nordjylland (Lysets Land) og Læsø 2017

Med Vitus Rejser havde vi en aldeles dejlig 5-dages tur til Lysets Land og Læsø fra 20. – 25. august 2017.

18 forventningsfulde deltagere startede fra Frederikssund kl. 5.30 og havde en del opsamling på vejen til Hvidsten Kro, hvor frokosten ventede sammen med en byge, som vi havde haft et par stykker af på turen. Vi ankom til Frederikshavn kl. 17.30 og blev indkvarteret på Scandic hotel, hvor der ventede en dejlig middag.

Næste dag bød på Skagen og tur med Sandormen helt ud, hvor havene mødes, og hvor mange lige skulle have gjort fødderne våde. Derefter til Skagen Museum, dejlig oplevelse og frokost i restaurant Det Gule Pakhus. På vejen tilbage til Frederikshavn gjorde vi ophold ved Råbjerg Mile, og efter en dejlig dag med solskin hele dagen ventede en skøn buffet på hotellet.

Tredje dag meget tidlig op og sejle 1½ time til Læsø. Her fik vi en lokalguide Preben, som var barnefødt på øen, og kendte næsten alle på øen.  Han var en rigtig god fortæller, og førte vor chauffør til mange dejlige steder. Vi besøgte selvfølgelig Læsø Sydesalt og fik fortalt, hvordan det bliver til. Han fortalte også, at tangtage er ålegræs, og at man tænger et tangtag samt at et sådant tag holder et par hundrede år. Derefter besøg i Læsø Uldstue og frokost på restaurant Havnebakken. Dejlig sejltur hjem og solskin hele dagen. Middag på hotellet.

Fjerde dag startede i Bangsbo botaniske have, som nærmest var en park, meget smuk og på det tidspunkt en skulpturudstilling, også meget smuk og farverig. Videre til Sæby, hvor vi gik tur til kirken, havnen og langs åen tilbage til torvet, hvor vi blev sluppet fri, inden vi skulle retur til Frederikshavn, hvor vi kunne bese den firkantede kirke med altertavlemaleri af Michael Ancher. Sol hele dagen.

Sidste aften på hotellet fik vi på opfordring af en af gæsterne stegt rødspætte og pistage is på chokoladefondant. I det hele taget har vi fået gourmetmad både til frokost og middag på hele turen.

Femtedagen gik hjemad mod Frederikssund med frokostophold ved Himmelbjerget.

Alt i alt en skøn tur med mange oplevelser og god mad og godt hotel. Vitus Rejser er værd at anbefale.

Birgit Kremer

2 af deltagerne mangler på billede af deltagerne.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

14.03 | 13:59

Ja ! De ser søde ud ! Alle de seniorer" ! --Så, gudskelov AT: De, findes !--Jeg kan lide at vide! Hvorfra de forskellige rejsedeltager kommer fra ! --Så, det ik