Sicilien 2017

Grupperejse til Sicilien 25. oktober til 1. november 2017

Som så ofte før var der afgang fra Frederikssund station med Adrian busser. Vel tjekket ind i lufthavnen kom vi hurtigt til Rom og landede i et roligt hjørne af lufthavnen. Vi fandt hurtig Guiden Bente Toft fra Best Travel, hvor det var aftalt. Der gik lidt tid, inden vi kom ud til bussen, da en af rejsedeltagerne havde mistet sin kuffert, heldigvis ingen af os fra Frederikssund. I Napoli var vi inde på en restaurant til en tidlig aftensmad. Vi fik forret og hovedret begge med tomat med mozzarella.

Så var der afgang til skibet og halleluja, hvor vi fik en forestilling i det italienske bureaukrati. Mage til usmidig og bøvlet håndtering fra dem, som skulle tjekke os ind og sende os op på skibet, har de fleste vist ikke fantasi til. Ud og ind af bussen, vise pas flere gange, udlevering af forkerte billetter med andet kahyt nr. end det, som stod på nøglekortet. Guiden havde en hård kamp med det besværlige indtjeknings personale. Puha, men vi nåede da at komme på og fik vores kahytter. Næste dag morgenmad mellem kl. 5.30 og 6.30 med mærkelig kaffe men med lækker croissant.

Da vi var kommet i land, kørte vi tværs over den smukke ø til Etna, hvor vi kørte helt op til et sidekrater. Selve Etna er stadig aktiv, hvilket man sagtens kunne lugte, da der lå en svovlagtig luft over det hele. Vi fik en dejlig frokost, alene forretten var et helt måltid. Flere af os købte en dejlig Siciliansk øl til maden, den smagte dejligt.

Derfra kørte vi til Taormina, hvor vi boede på det fine og hyggelige Hotel Ipanema, og alle dagene her fik vi dejlig mad, serveret af det venlige personale. Hotellet lå nede ved vandet og for at komme op til selve byen, skulle vi tage en lift op, hvilket vi gjorde på ankomstdagen. Guiden Bente kørte med og gav os en hurtig rundvisning i byen, inden vi blev sluppet løs på egen hånd.

Dagen efter kørte vi ned til Siracusa, hvor vi blev fragtet rundt i byen med et lille 'tog' og mødtes senere til frokost på promenaden, inden vi kørte ud til den arkæologiske park og den romerske have.

Lørdag sagde vi farvel til det hyggelige hotel, hvor vi havde nydt maden og det venlig personale. Så kørte vi nordpå op i bjergene, hvor vi skulle på Godfatherturen. D.v.s. vi skulle op til nogle små bjergbyer, hvor nogle scener fra den kendte film 'The Godfather' blev optaget. Først var vi i Forsa D'agro med små smalle gader og hyggelig cafe på torvet. Lige i nærheden var der nogle mindesmærker over faldne fra både første og anden verdenskrig. Jeg lagde mærke til familienavnene. Det var sørgelig læsning. landsbyen havde 'leveret' mange unge mænd til disse krige.

På den anden side af dalen, kørte vi igen slalom kørsel op til landsbyen Savoca, der bl.a. havde et kloster med mumier. Vi var nogle stykker, som gik op og besøgte klosteret. Mumierne lå nicher med glas for, andre i kasser og kister. Alle var de iført fint tøj og elegante sko. Mummificeringsprocessen tog 60 dage, og bestod i af at komme salt og eddike over kroppen, og så tørrede den ind. Også her i landsbyen var der stejle gader, og et torv med boder og smuk udsigt ned over dalen mod havet. Frokosten fik vi på Michael Corleones ynglings restaurent med fantastisk udsigt over dalen til den anden side af den lille by. Desserten var en slags slush ice, der skulle have været noget, som han også satte meget pris på.

Derfra videre nordpå med udsigt til Messina strædet for at tage motorvejen vestover til Cefalu, hvor vi havde 3 overnatninger på det pragtfulde Hotel Cefalu Sea Palace. Her igen dejlige værelser, rart professionelt personale og lækker mad. Søndag gåtur med guiden langs strandpromenaden med fiskerbåde på stranden. og udsigt til en meget speciel domkirke som blev grundlangt i 1130 men de 2 tårne, blev først bygget i 1240. Frokosten fik vi i en lille typisk Siciliansk restaurant. Eftermiddagen var fri, så nu var der tid til at handle i de hyggelige gader m.m. Andre gik op mod byens vartegn, en meget stejl klippe, der lå og tronede oppe over byen

Mandag lang køretur op i nærheden af Etna den højeste beliggende by på Sicilien, hvor vi besøgte den velbevarede romerske kejservilla i Piazza Armerina. Det meste var nu nærmest ruiner, kun de gamle mosaikgulve var næsten intakte. Rundt i flere rum arbejdede der stadig konservatorer for at rense og blotlægge det flotte gulv. Et af gulvene havde mosaikker af bikinipiger. Inden hjemturen fik vi igen frokost med 3 retter. Desserten her var en lille lækker mandelkage, og inden vi stod på bussen, var der kø ved disken for at købe nogle ekstra med hjem. Sidst på eftermiddagen var vi hjemme på hotellet igen. Et par stykker havde bestilt wellnes på hotellet. 4-5 stykker var modige og vovede sig ned i svimmingpoolen (det var vist meget koldt).

En af aftenerne på hotellet havde vi fået serveret en helt overdådig buffet, man kan vist roligt sige : Der manglede ikke noget. Og den sidste aften vi fik en lækker 4 retters menu.

Inden vi kørte til skibet i Palermo, var vi oppe i byen Monreale. På byens torv lå endnu en flot kirke med mange mosaikker både på gulve, vægge og lofter. Helt fantastisk.!

Frokost og tid i Palermo, og derefter afgang til færgen. Heldigvis var personalet på øen venligere end det på kajen i Napoli.

Efter tidlig morgenmad og ventetid før vi endelig måtte gå fra borde, kørte vi til Napolis mest elegante konditori Gambrinus, hvor vi fik kaffe og en meget delikat kage.

Så gik det nordpå med chaufføren Francesco til Roms lufthavn. Desværre havde SAS overbooket, så 2 af vores rejsekammerater kom ikke hjem med samme fly som os andre. Først næste dag landede de i Københavns lufthavn.!

Ulla Lis Jacobsen

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

14.03 | 13:59

Ja ! De ser søde ud ! Alle de seniorer" ! --Så, gudskelov AT: De, findes !--Jeg kan lide at vide! Hvorfra de forskellige rejsedeltager kommer fra ! --Så, det ik